کاربردهای ازن در مصارف خانگی و پزشکی

نگاهی ویژه به کاربردهای ازن

کاربردهای ازن در ضدعفونی آب : ازن در تنظیف آب از کلر هم موثرتر عمل می کند، در واقع ازن با سطح 0.04 ppm تنها در 4 دقیقه، باکتری، کپک و قارچ را از بین می برد. کیست ژیاردیا و کریپتوزپوریدیوم مستعد پذیرش ازن هستند اما در برابر سطح نرمال کلر در آب، تحت تاثیر قرار نمی گیرند. ازن 25 برابر موثرتر از هیپوکلرو اسید، 2500 برابر موثرتر از هیپوکلریت و 5000 برابر موثرتر از کلرامین است (نتایج به وسیله زمان مورد نیاز برای از بین بردن 99.99% از تمام میکروارگانیزم‌ها محاسبه شده است). کلر با مواد ارگانیک واکنش و کلروفرم، کربن تتراکلرید و غیره را تشکیل می دهد که عموما با نام تری‌هالومتان شناخته می شود. اینها دلالت بر مواد تشدید کننده سرطان کلیه، مثانه و روده بزرگ دارند. اگرچه، از کاربردهای ازن این است که با مواد ارگانیک واکنش می دهد تا آنها را به ترکیبات ساده تری تبدیل کند که خطرناک نیستند.

 

تاریخچه اوزون‌ درمانی

بیش از 1000 مقاله علمی درباره ازن و کاربردهای ازن نوشته شده است. اولین ژنراتور ازن توسط ورنر ون زیمنس در سال 1857 در آلمان ساخته شد. سی. لندر از آلمان در سال 1870 از ازن برای خالص سازی درمانی خون استفاده کرد. امروزه چندین مرکز در سراسر جهان در حال استفاده از ازن برای تنظیف آب و فاضلاب خود هستند. انجمن پزشکی فلوریدا در سال 1885، «ازن» را که نوشته دکتر چارلز کنورث بود منتشر کرد که استفاده از ازن را برای مصارف درمانی با جزئیات توضیح داده بود. نیکولا تسلا در سال 1896، اولین ژنراتور ازن خود را ثبت کرد و شرکتی را برای فروش ماشین های ازن به پزشکان به وجود آورد. تسلا همچنین روغن زیتون ازن دار را تولید کرد و آن را به پزشکان طب سنتی فروخت. برخی از ژنراتورهای تسلا هنوز هم در حال کار هستند. جی. اچ. کلارک در سال 1902، لغتنامه پزشکی کاربردی مواد را منتشر کرد و استفاده موفقیت آمیز از آب ازن دار برای درمان کم‌خونی، دیابت، آنفولانزا، مسمومیت مورفین، زخم دهان، مسمومیت استریکنین و سیاه سرفه را تشریح کرد. تنها چند سال بعد از ازن برای درمان سل، کم‌خونی، یرقان سفید، زنگ گوش، آسم، برونشیت، تب یونجه، ذات‌الریه، نقرس و سفیلیس استفاده شد. در جنگ جهانی اول از ازن برای درمان قانقاریا، اثرات گاز سمی و جراحات استفاده شد. دکتر ای. ولف در سال 1915 از ازن برای درمان سرطان روده و سرطان گردن استفاده کرد. اما فردی که همه ما درباره وی شنیده‌ایم، دکتر اتو واربرگ از انستیتو کایزر برلین است. او در سال 1926 اعلام کرد که علت سرطان، فقدان اکسیژن در سطح سلولی است. او تبدیل به تنها فردی شد که دو نوبل پزشکی دریافت کرده است و برای سومین نوبل نیز نامزد شد. دکتر وندل هندریکش نوشت “سرطان شرایطی در بدن است که اکسیداسیون به حدی تقلیل می یابد که سلول های بدن از بین می روند، بدن مملو از سموم می شود که منجر به ایجاد توده تومور برای دربرگرفتن این سموم و حذف آنها از فعالیت عمومی داخل بدن می گردد” که این بسیار به دیدگاه دکتر کلارک شباهت دارد. در واقع دکتر کلارک اخیرا گفته است که برای حذف بیفنیل پلی‌کلر شده از بدن – چهارمین عامل کاهش‌دهنده سیستم ایمنی در بیماران سرطانی – ما باید 2 قاشق سوپخوری از روغن زیتون ازن دار را روزی سه مرتبه به دمت 2 تا 3 هفته میل کنیم. ازن تاریخچه‌ای وسیع دارد و به عنوان درمانی موفق توسط پزشکانی در سراسر جهان که از آن طبق یک برنامه منظم استفاده می‌کنند شناخته شده است و کاربردهای ازن بسیار است.

 

کاربردهای ازن

 

 

کاربردهای ازن در مصارف خانگی

ازن مصرفی برای تنظیف میوه و سبزیجات، اثر جانبی جالبی دارد. اتیلن خارج شده از میوه، فرایند پخته شدن را سرعت می بخشد اما ازن با این اتیلن واکنش داده و سرعت پخته شدن را کاهش می دهد و بنابراین ماندگاری محصول را افزایش می دهد. مصرف معمول ازن در خانه می تواند به وسیله سطوح بالای ایمنی در مقابل بیماری‌های متداول، تضمین شود. شاید شما سیگاری هستید یا با فردی زندگی می کنید که سیگاری است یا اینکه همکاران شما سیگاری هستند. سیگار بیش از 3600 ماده شیمیایی دارد و این نگران کننده است. ازن، این مواد شیمیایی را به ترکیبات مولکولی می شکند و آنها را خنثی می کند. ازن توانایی نابودی قطران، دوده و روغن را در ریه، بنزن، وینیل کلراید و سایر هیدروکربن‌ها دارد. با انجام این عمل، ازن خودبه‌خود به اکسیژن معمولی تبدیل می شود! پزشکان به طور مکرر درباره خطرات گازهای هوا نظیر فرمالدهید، کربن مونوکسید و آلاینده‌های شیمیایی ساطع شده از فرش، کاغذدیواری و مبلمان هشدار می دهند. فرمالدهید را به عنوان مثال درنظر بگیرید. زمانی که ازن به فرمالدهید نفوذ می کند، ان را به دی‌اکسید کربن، آب و اکسیژن تبدیل می کند. خوب است به خاطر داشته باشید که اگر آلاینده‌هایی از این دست در خانه یا محل کار شما وجود داشته باشد، شما در جایگاهی نیستید که آنها را از بین ببرید. حلال‌های موجود در رنگ تازه، همانند بوی غذا، بوی حیوانات، دود سیگار، بوی زباله و کپک و … فورا توسط ازن خنثی می شوند. افرادی که دچار حساسیت به مواد شیمیایی هستند نمی‌توانند بوی عطر را تحمل کنند. یک ازن‌ساز می تواند چاره کار باشد. در برخی کشورها مردم یک ژنراتور ازن کوچک به گردن خود می اندازند تا آلاینده ها را خنثی کند. باکتری، قارچ و کپک در زمان مجاورت با ازن، نابود می شوند زیرا پوسته این میکروارگانیزم‌ها حاوی جاذب‌هایی است که ازن را تا حد مرگ جذب می کنند. آنها بی‌هوازی هستند یعنی آنها تنها در جایی می توانند زنده بمانند که سطح اکسیژن بسیار پایین است. ازن سطح اکسیژن را بالا می برد. ویروس ها نیز در معرض ازن نابود می شوند. در فلج اطفال، تنها 0.012 ppm ازن، تمام سلول های ویروسی را در چند ثانیه از بین می برد. همانطور که می دانید آنتی‌بیوتیک موثری برای مقابله با ویروس وجود ندارد. ازن مشخصا یک درمان ایمن است که محدودیت های مشخصی برای آن وجود دارد. اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرده است که 0.05 ppm، سطحی ایمن برای 24 ساعت استنشاق است. اگرچه ازن در فضای باز بین 0.03 تا 0.05 ppm متغییر است و گاهی اوقات از این مقدار فراتر می رود و مکان های ایده‌آل به 0.65 ppm می رسد. بنابراین طبیعت قوانین FDA را می‌شکند! حتی در این مقادیر بالا نیز هیچ آسیبی مشاهده نشده است و در واقع، عکس آن رخ می دهد.

 

روغن‌های ازن‌ دارروغن زیتون

اگر روغن زیتون برای چند هفته ازن‌ دار شود، شروع به تغییر می کند، کف می‌کند و تبدیل به ژل می‌شود. اگر این روغن در یخچال نگهداری شود برای بیش از 10 سال ازن را در خود نگه می دارد و می تواند به عنوان مرهمی بر بریدگی، تمام عوارض پوستی، سوختگی، گزش، تبخال و به عنوان روان‌کننده در مواقع نیاز استفاده شود. فعال بودن این ژل به اندازه 95% گاز ازن است. چیزی که باید به خاطر بماند این است که روغن زیتون با غلظت بالای استثنایی ازن که به شکل سریش سفیدرنگ درمی‌آید، دارای قابلیت اکسیداسیون قوی است و در برخی موارد می‌تواند لایه‌ای از پوست را جدا کند یا با بعضی از پوست ها واکنش دهد، به همین دلیل باید با احتیاط مصرف گردد. آزمایشاتی بر روی سایر روغن ها صورت گرفته شده و ثابت شده است که هر روغنی با پیوندهای دوگانه بالا، مناسب ازن دار شدن است. زمانی که یک روغن برای مدت طولانی ازن دار می شود اما نه آنقدر طولانی که به شکل سریش سفید دربیاید، همچنان دارای عمر نگهداری بالا بوده و برخی از عناصر روغن حفظ می گردد که در برخی موارد، این ترکیب برای پوست بسیار مفیدتر است. برای نمونه روغن درخت پالم را درنظر بگیرید که به شدت غنی از ویتامین E است. اگر شما آن را به طور درست ازن دار کنید، این روغن ویتامین E خود را تا حد مشخصی حفظ می کند و همچنان به اندازه کافی دارای ازن است تا پوست را از شر عفونت ها دور کند. ازن دهی روغن کار حساسی نیز هست و باید با اکسیژن بالای 90% یا حداقل یک خشک کننده هوا انجام شود تا از تشکیل عناصر مضر در روغن جلوگیری شود. دکتر جولیان هولمز از آفریقای جنوبی در این زمینه انجام داده و مقالات زیادی را منتشر کرده است.

 

کاربردهای ازن در پزشکیکاربردهای ازن در پزشکی

به محض اینکه این گاز بدن شما را تمیز می کند، سیستم ایمنی واکنش نشان می دهد، سرخرگ ها تمیز می‌شوند، سیاهرگ‌ها نیز همینطور، گردش خون بهبود می یابد، خون و لنف نرمال می شود، التهاب کاهش می یابد، خونریزی متوقف می شود زیرا پلاک ها در سرخرگ اکسید می شوند (چنین بیمارانی غالبا نیازمند کپسول اکسیژن در طول روز هستند)، مغز و حافظه به افزایش اکسیژن تولیدی واکنش نشان می دهند، فلزات سنگین چنگاله می شوند، متابولیسم تومور متوقف شده و لایه لیپید بیرونی سلول های بدخیم، شکسته شده و نابود می شود. استفاده موفق از این روش درمانی بر روی قانقاریای انگشتان دست و پا و با نابودی ویروس هایی که باعث هپاتیت می شوند مشاهده شده است. اکثر پزشکان از آن به صورت داخلی از طریق مقعد، واژن، دهان و گوش استفاده می کنند. برخی متخصصان آن را مستقیما به تومور، سیاهرگ باب کبد یا به بازو تزریق می کنند. لباس ازن نیز وجود دارد که شما می توانید وارد آن شوید تا ازن مستقیما با پوست شما تماس داشته باشد زیرا متخصصان به پوست، کلیه سوم می گویند. دکتر مایکل کارپندیل مقاله در مجله علم (شماره 209، 22 آگوست 1980) نوشت و بیان کرد که از رشد سلول های سرطانی انسان از ریه، پستان و سرطان رحم توسط ازن با غلظت 0.3 تا 0.8 ppm در طول 8 روز جلوگیری شده است. قرار گرفتن در معرض ازن با غلظت 0.8 ppm از رشد سلول سرطانی تا بیش از 90% جلوگیری می‌کند. مکانیزم دفاعی در مقابل ازن همانند سلول های سرطانی است. امروزه هم FDA و هم EPA ازن را به عنوان ماده ای که توانایی تخریب 99.9992% میکروب های بیماری‌زا در تصفیه آب دارد تایید کرده‌اند. پزشکان زیادی نسبت به موثر بودن ازن در مقابل ویروس HIV اقرار کرده‌اند. من باور ندارم که بیماری یا شرایط سلامتی خاصی وجود داشته باشد که ازن نتواند برای آن استفاده شود. من هرگز نمی توانم وضعیت‌هایی را که ازن در آن موفق عمل کرده است فهرست کنم. تصدیق‌ها بر روی اینترنت موجود است و شرایط گسترده‌ای را پوشش می دهد که شامل مسمومیت با سیلیکون به دلیل کمبود آن در ایمپلنت پستان نیز می‌شود!

 

استفاده در اتومبیل

از دیگر مزایا و کاربردهای ازن در اتوموبیل است، در سالیان اخیر ما شاهد تیترهایی نظیر «سوخت دیزل بدترین عامل سرطان‌زا را وارد هوا می‌کند» بوده‌ایم. مونوکسید کربن یک گاز کشنده است و به آسانی قابل کشف نیست. این گاز 600 برابر سریعتر از اکسیژن با خون پیوند برقرار می کند. ازن، مونوکسید کربن را به دی‌اکسید کربن تغییر می دهد که گازی بی ضرر است. ازن‌ سازهایی وجود دارد که شما می توانید آن را در فندک خودروی خود قرار دهید و همینطور ازن‌ سازهای خانگی برای آب، روغن و هوا و موارد بزرگتر برای واحدهای صنعتی.

 

کاربردهای ازن تصفیه هوا

از دیگر کاربردهای ازن که به سرعت با اکثر بوها واکنش می دهد و آنها را به عناصر کمتر مضر، اکسید می کند یا اینکه به طور کلی آنها را تبدیل به دی اکسید کربن بی خطر می کند. هر روز پوشش مبلمان و کف خانه بیشتر از جنس مواد مصنوعی می شود. تحت شرایط هوای راکد که به دلیل فقدان تهویه، غالب است، محصولات تجزیه و حلال‌ها این مواد مصنوعی را می‌شویند و وارد فضای داخلی می کنند. بارها درباره سندروم ساختمان مریض سخن گفته شده است و این معمولا به منازل سازمانی اشاره دارد. اما آنها اساسا دارای مشکلات مشابهی با منازل شخصی هستند. زمانی که یک بو استنشاق می دهد، نیاز به اکسیژن در بدن افزایش یافته و بنابراین اکسیژن تقلیل می یابد. در تنظیف هوا، ازن با بوها واکنش داده و آنها را به ترکیبات بی خطر یا دی اکسید کربن، اکسید می کند. ما به اندازه کافی ازن داریم اما گازهای شیمیایی آزادشده توسط خودروها و کارخانه‌ها در اتمسفر، در حال مصرف آن هستند. ژنراتورهای اکسیژن می توانند کافی باشند؟ ازن 3500 برابر قوی تر از اکسیژن است. نواحی کوهستانی دارای سطح ازن بالاتری هستند. به همین دلیل است که افراد دارای مشکلات تنفسی به چنین مناطقی فرستاده می‌شوند. ازن زیاد مانند هر چیزی نظیر اکسیژن، آب و … می تواند مضر باشد (اگر چه ازن به شدت گازی ایمن است و دائما درباره ایمن بودن، غیر سمی بودن و عدم وجود آسیا ناشی از رادیکال آزاد سخن گفته می شود)، اما هنوز هیچ کسی به دلیل استفاده از ازن فوت نکرده است و این امر برای سال‌های طولانی صادق است. فقط اوردوز بالا ممکن است مشکلاتی ایجاد کند و علائم هشداردهنده‌ای برای آن وجود دارد، نظیر سرفه کردن برای بیش از 30 دقیقه. در چنین مواقعی، ویتامین C – دشمن ازن – می تواند اثر معکوس داشته باشد.

 

گرد آوری و تنظیم :

وحید میرزاآقایی ( محقق و پژوهشگر ازن )

برگرفته از سایت تحقیقات و اطلاعات ازن

گاردینا (تامین محصولات و تجهیزات ازن و اوزون تراپی)

اگر این مقاله برای شما مفید بوده، این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

© تمامی حقوق این وب سایت به شرکت گاردینا تعلق دارد